Huima yhteiskunnallinen kehitys viime vuosien aikana on mullistanut monia arkisia asioita, joista yksi on maksaminen. Aikaisemmin maksutapahtumat hoituivat pelkästään käteisellä tai luotto- tai pankkikortilla, mutta tänä päivänä vaihtoehtojen kirjo on huumaava.
Photo by Jonas Leupe on Unsplash
Varsinkin tiettyjen maksutapojen, kuten mobiilimaksujen, suosio ja kehitys on ollut hurjaa. Arvioiden mukaan jopa 40 % suomalaisista käyttää jo mobiilimaksamiseen suunniteltuja sovelluksia vuonna 2020, ja mobiilisti siirtyvän rahan määrä on tuplaantunut vuoden sisällä.
Hurjimpien arvioiden mukaan tulevaisuudessa käteinen tullaan korvaamaan täysin mobiilisti tehtävillä maksusuorituksilla, joten tulevat sukupolvet eivät välttämättä tule edes tuntemaan käteistä rahaa. Mitä kaikkea mobiilimaksaminen sitten sisältää ja missä sitä voidaan tänä päivänä käyttää? Tutustutaan aiheeseen lähemmin.
Mitä mobiilimaksaminen tarkoittaa?
Mobiilimaksamisen yksinkertainen määritelmä on mobiililaitteen välityksellä tapahtuva maksusuoritus, mutta se sisältää kuitenkin monenlaisia vaihtoehtoja. Jotkut maksupalvelut, kuten Google Pay ja Apple Pay, tarjoavat mahdollisuuden hoitaa maksamisen sovellukseen sisällytetyllä luottokorttitiedoilla, kun taas esimerkiksi Siru Mobile -palvelun maksusiirrot laskutetaan asiakkaalta puhelinlaskussa.
Vielä monipuolisempi palvelu on Siirto-maksujärjestelmä, jolla on jo yli miljoona vahvasti tunnistautunutta käyttäjää Suomessa. Toisin kuin pankkien omat sovellukset, kuten Säästöpankin Pivo ja Aktian Aktia Wallet, Siirtoa voi käyttää monien pankkien asiakkaat.
Siirto-sovelluksen kautta voidaan lähettää rahaa helposti toiseen Siirtoon pelkästään puhelinnumerolla tai tehdä maksusuorituksia kivijalkakaupoissa sekä verkossa. Siitä odotetaankin muodostuvan suurin ja suosituin mobiilimaksusovellus Suomessa.
Lähimaksaminen ja etämaksaminen – mitä ne ovat?
Mobiilimaksamisen myötä arkiseen sanastoon on ilmestynyt kaksi uutta sanaa: lähi- ja etämaksaminen. Lähimaksaminen tarkoittaa mobiilisovelluksen tai maksukortin avulla maksamista kivijalkakaupassa sillä tavoin, että kaupan lukulaite lukee sovelluksen tai kortin sisältämän tiedon kun se näytetään sille. Tällöin asiakas ei siis syötä erikseen PIN-koodiaan.
Photo by Clay Banks on Unsplash
Puhelimessa pitää pelkästään olla lähimaksuominaisuus eli NFC (Near Field Communication), jonka jälkeen sovelluksen kautta maksaminen onnistuu. Tällä hetkellä lähimaksun rajana on 50 euroa, mutta luultavasti rajaa tullaan nostamaan uudestaan tulevaisuudessa.
Etämaksaminen mobiilisti tarkoittaa taasen internetissä tehtävää maksusuoritusta. Käyttäjä voi selata verkkokauppaa, muodostaa ostoskorin ja valita tällöin maksutavaksi jonkun mobiilimaksusovelluksista, kuten Pivon. Tämän jälkeen maksusiirto vahvistetaan puhelimen kautta PIN-koodilla tai muulla tavalla.
Etämaksamisen erikoisuus on se, että siihen on voitu integroida sormenjälkitunnistus ja käyttää sitä maksujen vahvistamiseen, jonka takia se on huomattavasti turvallisempi vaihtoehto kuin esimerkiksi luottokortin käyttö nettiostoissa.
Mobiilimaksamisen käyttöpaikat
Mobiilimaksu käy jo laajasti suomalaisissa kivijalkakaupoissa, kahviloissa, ravintoloissa ja verkossa. Niitä voidaan käyttää myös laskujen maksamiseen. Kaupan kassalla täytyy ainoastaan etsiä sieltä maininta, jossa on kerrottu millä tavoin ja mitkä sovellukset kelpaavat maksuvälineinä.
Yksi erikoisemmista mobiilimaksuja hyväksyvistä tahoista ovat Uudet Netticasinot. Sivustosta riippuen pelitilille voi tallettaa rahaa käyttäen esimerkiksi Siirtoa tai Siru Mobilea. Lisäksi vaihtoehtoina on ollut yleensä myös ruotsalainen mobiilimaksupalvelu Zimpler.
Ostosten maksun rinnalla mobiilimaksut ovat kätevä tapa hoitaa kaverien välisiä rahansiirtoja, joka on mahdollista lähes jokaisella suuremmalla mobiilimaksusovelluksella. Kaikki siirrot hoituvat reaaliajassa, joka on yksi syy mobiilimaksujen suureen suosioon.
Mobiilimaksamisen tulevaisuus
Jos käteinen poistetaan käytöstä ja mobiilimaksamisen kehitys ja suosio jatkuvat samalla vauhdilla, mitä voimme odottaa tulevaisuudessa? Selkeästi alalla tapahtuu paljon ja nopealla aikataululla. Mobiilimaksuihin on jo liitetty sormenjälkivahvennus, mutta esimerkiksi amerikkalainen jättiyritys Amazon on siirtynyt asiassa askelta edemmäs.
Se lanseerasi vuonna 2020 palvelun nimeltä Amazon One, joka on jo käytössä sen kahdessa GO-kaupassa Yhdysvalloissa. Käyttäjä rekisteröi ensin oman maksukorttinsa ja sähköpostinsa tiedot järjestelmään, jonka jälkeen siihen skannataan käyttäjän kämmen.
Skanneri tunnistaa kämmenen uniikit verisuonet ja linjat, jonka jälkeen käyttäjä voi myöhemmin maksaa pelkästään näyttämällä kämmenensä maksupäätteelle – ilman puhelinta tai maksuvälinettä. Palvelun odotetaan leviävän Amazonin muihin myymälöihin sekä muiden yritysten käyttöön.